teisipäev, 24. november 2015

Alkoholist nii ja naa

Viimasel ajal on räägitud palju alkoholi müügi piiramisest. Õige, väga õige. Kas see aitab? Mulle tundub, et alkoholism on inimestel justkui veres (vabandust, ma ei üldista). Kuidas keelata ära mõtlemine alkoholist või täpsemalt kuidas seda muuta?
Meie ühiskonnas on ikka veel kahjuks popp tarbida alkoholi. Olgu selleks noor või vana inimene.Teate ju küll - kui ei joo, oled nohik või mõttetu mees. Ma ise olen kunagi seda tundnud: "Sa ei võta õnnitlusnapsu? Sa ei pea siis sünnipäevalapsest lugu?" Mina olin tol ajal noor ning küsijaks mulle emaks sobiv naisterahvas.
Öeldakse, et noored ju ikka peavad proovima ära. Mina ei tea. Miks nad PEAVAD proovima? Sest kõik ju joovad. Ükski üritus pole mingi üritus ilma alkota. Kust nad seda teavad? Kodust, telerist, reklaamidest..
Palju coolim võiks ju olla hoopis elustiil: "Ma ei ole kunagi alkoholi tarbinud!"

Tundub nõmeda ja utoopilise jutuna. Pole ta midagi utoopiline, kui otsustada mitte juua. Kui esitada endale küsimus: "Miks ma joon?" Kui selleks, et lõõgastuda ja rõõmus olla, tekib küsimus, mis takistab niisama lõõgastumast ja rõõmu tundmast? Takistab hirm, et ma olen nõme, kui lasen rihma lõdvaks. Aga kui sakk sees, siis enam ju ei mõtle sellele, kui nõme võib purjus inimene välja näha. Teine põhjus miks juuakse, on armastuse puudus. Nii armastuse väljendamise kui ka vastuvõtmise oskamatus. Südamekeskused on suletud ning see teeb kurvaks, üksikuks. Sageli on see hirm põhjendatud, sest alkohoolik tekitab oma käitumisega nii palju probleeme ning teda on tõepoolest keeruline armastada. Ehk peaks alustama hirmude "ravimisest" kogu ühiskonnas? Kui inimesed julgevad olla nemad ise, kui ühiskond on toetav, kui valitsuse tasandil muutub iga inimene oluliseks, ei haarata kindlasti nii sageli pudeli järgi.
Ma tean, mida tähendab alkoholism. Milline on alkohooliku elu ning milline on alkohooliku pereelu. Täpsemalt öeldes, milline see ei ole. See ei ole turvaline, rahulik, sõbralik, mõistev, toetav.... Terve perekond ja lähedased sugulased on kaassõltlased ning see ei ole tore! Kui peres on alkohoolik, on raske kõikidel. Ja sageli on raske lastel, kes ei oska kusagilt abi otsida.
Minu juures käivad inimesed ka suhteprobleemidega ning 80%- l naistest on probleemid napsusõbrast mehega. Tavaliselt õigustavad mehed igaõhtust õllejoomist väsimusega ja lõõgastumisega. Ja sellega, et õlle joomises ei ole ju midagi halba. Naine dramatiseerib asju lihtsalt üle. Kuid keegi neist meestest ei tahaks enda kõrvale naist, kel igal õhtul õllelõhnad ja kes muud enam ei oskagi teha, kui maanduda diivanile õlut kaanima. Kas see on siis täisväärtuslik pereelu? Mehele ehk küll, kui tema nii on otsustanud. Aga naisele, lastele?
Kahjuks on palju selliseid kodusid, kus mees joob nina täis ning muutub agressiivseks. Ja need ei ole harvad juhtumid, vaid paljudes, liiga paljudes kodudes argipäev. Sageli on selline eluke tavaline maapiirkondades, kahjuks. Sotsiaaltöötajatel ei ole tänapäeval mingit võimalust aidata isegi siis, kui naine abi palub. Kooselust loobumine? Jah, muidugi, ütleme meie. Tegelikkuses aga vajavad kõigepealt psühholoogilist abi need naised, sest nad on kaassõltlased, vaimses mõttes. Neil on hirm lahkuda oma kodust, hirm uuesti alustamise ees, hirm mehe vägivaldsuse ees ning lõpuks ka hirm mehe pärast. Mis saab mehest siis, kui naine ta maha jätab? Abistada ei saa seda, kes abi ei palu. Sageli mees abi ei palu ja teha ju temaga midagi ei ole võimalik.
Kahjuks ei ole joojad ainult mehed. On ka naisi ja samuti mitte vähe. Milline on pereelu siis, kui naine joob? Alkohoolikud vajavad abi. Abistada saab seda, kes abi küsib. Meil on aga see süsteem, et abivajajal peab olema rahakott päris paks, et ravi saada. Kas alkohoolikul on tavaliselt suur rahakott? Pere püüab otsotsaga kokku tulla ning mehe- naise raviks enam raha ei jätku. Ehk oleks võimalik rahastada ka joomatõbe? See on ju haigus nagu iga teinegi. Öeldakse küll, et see on inimese enda tekitatud haigus, kuid kuidas me tõmbame piiri haiguse vahele, mis on tingitud suitsetamisest (kopsu-, südame- ja veresoonkonnahaigused) ja mida rahastab haigekasse ning alkoholismi ravi, mida peab rahastama patsient, täpsemalt tema pere kõikide pereliikmete arvelt?

Olgem alkoholivabad! Küllike Pilt: internetist

Kommentaare ei ole: